Online shoppen kent een flinke boost in ons land. In België doen we inmiddels 15% van onze aankopen online. Gedreven door gemak en prijs blijft e-commerce net zoals in de buurlanden zijn opmars verder zetten met steeds meer transportbewegingen en verpakkingsafval tot gevolg.
★ DE WINNAARS ★
Het winnende team 'Rootes' bedacht een innovatief concept om met minder transportbewegingen meer goederen op hun bestemming te krijgen. Het team mikt op crowdsourcing en focust op het sociale aspect en ‘vloeiend vervoer’. Met behulp van een een app traceren ze de dagelijkse route van consumenten. Ze bepalen de afhaallocaties strategisch op basis van de gegevens uit de app. Koerierdiensten brengen de pakketjes naar de afhaallocatie waar de consument regelmatig voorbij komt. De consument krijgt via z’n app een signaal en pikt z’n pakketje zelf op uit de voorziene smart boxes of bij caregivers. Caregivers zijn mensen uit kwetsbare bevolkingsgroepen zoals bijvoorbeeld ouderen die ingeschakeld worden om te fungeren als afhaalpunt. Door de caregivers te betrekken, krijgt hun concept ook sociale dimensie. Tijdens drukke koopmomenten zoals de kerstperiode denken ze aan het opstellen van pop-up afhaallocaties.
★ PARTNERS ★
De studenten werden in hun creatieve brainstorm bijgestaan door experten van Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL), UHasselt, ontwerpbureau Made, Plan C, UAntwerpen, Erasmushogeschool Brussel en OVAM. 21 teams van studenten stelden hun project voor aan een professionele jury met leden van Colruyt, Google, Fostplus, Montea, Plan C en OVAM.